- Beskrivelse
Sartoris historie går helt tilbage til 1898, hvor Pietro Sartori købte en vinmark og en lille kælder for at sikre stabile forsyninger af gode kvalitetsvine til sit hotel. Denne handling kom til at symbolisere grundlæggelsen af vinfirmaet Sartori - og vin har lige siden været Sartori-familiens kald. Der er nu gået over 100 år siden grundlæggelsen, og det er i dag 4. generation af Sartori-familien, der ejer og leder firmaet.
Denne vin er produceret af druerne Corvina, Corvinone, Rondinella og Cabernet, der alle er dyrket i Veneto-området i Italien.
Vinen har været lagret ca. 1½ år på egetræsfade og minimum 6 måneder på flasken inden frigivelsen. Det er en vin som er dyrket i den moderne stil med temperaturstyret tørring af druerne og samtidig er druevalget også i den nye stil og sågar med et twist Cabernet.
Se deres "hvide Amarone" HER
- Hvad anmelderne siger
- Optræder i Bedste vine mellem 100 kr. og 200 kr. lige nuBlandt top 5% af alle vine i verden
- Område og Producent
"Jeg vidste min oldefar, men ikke min bedstefar, fordi skæbnen er, at faderen overlever sin søn," siger Andrea Sartori, vingårdens formand. "På trods af en ret så kompleks karakter havde han vis hengivenhed for min bror og mig. "Sartori di Verona blev grundlagt ud fra iværksætterånden fra farfar Pietro.
Ekscentrisk ja, men fra et forretningsmæssigt synspunkt magmatisk. Hans dage blev brugt i tusinde forskellige virksomheder. Men denne stormvind af interesser nåede et vendepunkt, stabilitet, i løbet af hans trattoria. Det er den sidste del af 1800'erne: Pietro Sartori's trattoria var et sted, der ikke kunne undgås af købmænd, små firmaer og forretningsmænd i området, for hvem Pietro altid havde den bedste Rosso Veronese, som den kaldtes dengang. Det var denne kro og dens strategiske beliggenhed, der ville gøre Pietro til en vinhandler. Den daglige hælden over disken og direkte salg til private kunder i demijohns og flasker gjorde det nødvendigt at have en stabil forsyning af vin, der var tilstrækkelig i både mængde og kvalitet.
Således købte farfar Pietro i 1898 sin første vingård i Negrar, således at den gode vin altid ville være på bordet hos sine hengivne kundekredse. I disse dage måtte heste transportere mennesker og varer, og Peter rejste som en pioner, der var fast besluttet på at finde muligheder for at udvide virksomheder overalt, hvor der opstod jobmuligheder og vækst i Verona, Brescia, ved Gardasøernes bred og sydligere ved Trentino.
En blomstrende forretning afskrækker ham bestemt ikke fra hans ønske om også at have en stor familie. Han havde fem børn, og han fik dem til at studere, opmuntre dem til at opnå en uddannelse. Noget der ikke var for almindeligt på det tidspunkt. Nu blandt Sartori-familien er der en advokat, en ingeniør, en læge ... og Regolo, den eneste arving der har med vin at gøre,
Det skulle altså være Regolo, som ville tage ansvaret for virksomheden efter Pietros pensionering og genindføre familiens varemærke mod anden halvdel af sidste århundrede. ANDEN GENERATION
Regolo beviser sig selv som en værdig søn af sin far. Han tror på virksomheden, har en stor passion for vin og arbejder utrætteligt for at konsolidere og gøre Sartori mere respekteret på markedet. Hovedkvarteret er altid Villa Maria, en investering farfar Pietro sandsynligvis allerede havde forestillet sig som det ideelle sted at rejse sin familie og hans firma ..
En ægte gentleman, der udelukkende var viet til hans erhverv og hans familie, blev Regolo betragtet som en ret talentfuld vinmægler med en ekstraordinær gane. Han elskede at passe på det som en violinist gør med sine hænder. Regolo plejede personligt at forberede sine vine til sine kunder, som i slutningen af "sammensætningen" ville sætte deres underskrifter på tønde og bekræfte deres godkendelse af blandingen.
I dag reproducerer Sartori denne måde at arbejde på i stor skala. Sartori = skræddersy, i nomen, omen! (i et navn, en omen!). På samme måde som en skræddersyet stil, måler Sartori, skitserer designet, vælger stoffet og endelig skaber kjole-blandingen, vinen - som vil gå ned på verdens mest prestigefyldte "catwalks" og skinne i et glas Amarone eller Soave Classico, Quintessence Made i Verona, Italien.
Efter anden verdenskrig begyndte Sartori i 1947 officielt at producere og markedsføre sine vine. Virksomheden vokser, tallene bliver betydelige, og udvidelsen er fortsat en prioritet for Regolo. Han forbedrer teknologien, køber nye køretøjer og arbejder uden at acceptere og bruge ordet "ferie".
Men i 1952 dør Regolo, og hans to unge sønner, på trods af vanskelighederne, overtager kontrollen over selskabet. Pierumberto, i familiens jargon, bliver udenrigsminister og har med forretningerne at gøre, mens Franco påtager sig titlen, indenrigsminister eller med andre ord produktion og personaleledelse.
Vi er i 60'erne, og der er et boom. Italien er nu et stort marked, og selskabet følger sit eget krav om eksport ved at påtage sig nye lande som Tyskland, Storbritannien og USA, markeder, hvor der er en naturlig affinitet.
I slutningen af 90'erne løsnede Regolos sønner, Franco og Pierumberto nogle af deres kontrol over selskabet. Overdragelsen falder sammen med en eventuel revolutionerende rækkevidde, ikke kun for virksomhedens aktiver, men også for Sartori di Verona's identitet: Tilslutning til bestyrelsen for Colognola ai Colli-vingård.
Anledningen var historisk: to sande mestere, Pierumberto Sartori og direktøren for Cantina Sociale di Colognola, Giancarlo Lechthaler, havde mødt, studeret, besøgt hinanden i nogen tid, og til sidst etableret et bånd af fælles agtelse. --Der er den rette forståelse for at kombinere deres forretningeres styrker. Fra Cologna, produktionskapacitet og fra Sartori, distribution og markedsføring. Målet er at lancere et fælles projekt med ambitiøse mål for vækst i produktion og distribution af højkvalitetsvin verden over.
Samarbejdet markerer den endelige exit fra scenen for "senior" Sartoris. De besluttede at abdicere, denne gang officielt, til fordel for de unge arvinger. Faktisk etablerer aftalen en begyndelse af en ny æra på Sartori, en med fornyet opmærksomhed baseret på en række ukendte vinmarker, salg med eksponentiel vækst, tilgængelighed som ellers ville være umuligt for mennesker, udstyr, viden, erfaring og organisatoriske færdigheder.
Alt dette, samtidig med at man sikrer total kontrol over produktionslinjen og distributionen af vin, fra vinmarkerne til spisebordet. -----I dag er Sartori succes stor pga. sin internationale indsats, som repræsenterer over 80% af salget i over 50 lande: i hele Europa, i Nord- og Sydamerika, i Rusland, i Sydøstasien.
Mottoet "di Verona" sammen med den ædle tilstedeværelse af Can Grande della Scala, der skiller sig ud i vores logo, bekræfter vores dybe og uopløselige bånd med steder, historie, skønhed og elegance hos en af de mest besøgte byer i verden. Sartori, som vi gerne vil sige i selskabet, har altid kæmpet for Verona og fokuserede udelukkende på de klassiske Veronese vine: Valpolicella, Soave, Bardolino, Bardolino Chiaretto.
De vine, som firmaet nu fokuserer på, er Regolo Valpolicella Superiore Ripasso DOC og Marani Bianco Veronese IGT (aka Ferdi i USA), to vine, der er yderst repræsentative for Sartori-porteføljen. Med disse to vine strækker Sartori grænserne for de etablerede regler eller disciplin, der altid bruger Veronese vinstokke og varianter, men gør det med en fri hånd for at skabe en stil og karakteristisk identitet. Bag et bredt og "solid" udvalg af vine er der løbende forbedringer i forvaltningen af vinmarker, faciliteter og produktionsmetoder.